anniechina2019.reismee.nl

Zhaoxing-Longli-DiMen

In Zhaoxing smorgens een prachtige wandeling gemaakt door de rijstvelden. Klimmen en dalen en dat bij een temperatuur van ruim 25 graden. De tocht was 8,5 km en lang genoeg in die warmte. Maar prachtig. Smiddags nog tijd genoeg om even in de stad te shoppen en zowaar een terras gevonxen waar weeen biertje konden drinken. Het is een toeristische plaats maar wel erg leuk. Nog een paar bloesjes geko ht en wat kleine rommeltjes.

27 april, Koningsdag in Nederland. We verlaten Zhaoxing weer en gaan op weg naar de volgende bestemming Longli. We komen weer door Dong dorpjes en worden weer afgezet door onze chauffeur die aan het einde van het dorp ons staat op te wachten. Onderweg maken we een stop bij de familie van onze reisleider Du die hier een kapsalon heeft. Hier kunne we onze haren laten wassen en of knippen. 8 van de 12 maken hier gebruik van dus het is een lange tussenstop. Ik heb het alleen laten wassen maar je krijgt er wel een uitgebreide hoofdmassage bij. En dat allemaal voor 60 yuan, omgerekend 8 euro. Laat je het ook knippen dan ben je 3 euro meer kwijt.

Longli is een oude garnizoensstad van 700 jaar oud met dikke vestingmuren er om heen. Het idee van het Buitenmuseum, alleen hier wonen al eeuwenlang de Han Chinezen. Het stadje blijft bevolkt en generatie na generatie blijft hier wonen. Onvoorstelbaar. Je ziet ook alleen maar oude mensen en kleine kinderen, bijna overal waar We komen. De jeugd studeert in de wat grotere steden en komen af en toe naar huis, de werkzame mannen werken veelal in de grote steden zoals Beijing of Shanghai en komen 1 of 2xper jaar thuis. De opa's en oma's zorgen voor de kleinkinderen en hebben stukjes land waar veelal rijst en overige groenten op verbouwd worden. Het is een ongezellig hotel met weerknijterharde bedden. Na het eten nog een borrel en op tijd naar bed. Wat is het toch een drama die harde bedden, het lijkt wel steeds erger te worden. Had ik mijn zelfopblaasbare luchtbedjemaar mee.........

28 april: smorgens nog een paar uur de tijd om zelf wat door Longli te lopen en de tempel te bezoeken waar de enige vrouwelijke boeddha te vinden is. Was er niet erg van onder de indruk. We wilden ook nog naar hetmuseum maar die was gesloten wegens verbouwing. Na nog een klein stukje op de vestigingsmuur te hebben gelopen gaan we verder op weg naar onze volgende overnachtingsplek Di Men.

Marian

Wat maak je weer een mooie dingen mee Annie en prachtige foto's .
Hier alles oke , we hadden 45% niet echt geweldig dus.
Heb de kranten op de hoogte gesteld en heb alleen van de Andijker een leuke reactie gekregen.
Veel plezier daar gr marian

Riet

Weer prachtige verhalen heb ervan genoten. Nu nog de andere mail openen en de foto s.
Nog veel p,ezier