anniechina2019.reismee.nl

Van Kaili naar Rongjiang.

Na 4 nachten in een hotel in Kaili de koffer opnieuw gepakt om verder te trekken door de provincie Guizhou. Maar de start was meteen al goed. We startten bij het Langde Miao dorp waar dagelijks een dansshow wordt gegeven om de lokale cultuur in stand te houden. Wel puur gericht op het toerisme. Een beetje a la buitenmuseum Enkhuizen. Maar leuk om mee te maken en genieten van die prachtige kleding. Na de lunch een lange busrit met af en toe een foto- en koffiestop. Als je over de snelweg gaat kunnen we kilometers maken maar binnendoor halen we zo'n 25 km per uur. Ruim 7 uur savonds kwamen we bij ons hotel aan. Hier blijven we maar 1 nacht. Nog wel even heerlijk gegeten maar daarna weinig tijd om nog iets te doen. Even de foto's van de dag bekijken, douchen en een glaasje (Hollandse cointreau) en dan naar bed.

Vandaag van Rongjiang naar Tingdong. Gelukkig niet zo vroeg weg. Mieke heeft tot nu toe behalve de gebakken rijst en noedelsoep ook brood kunnen regelen en met een gebakken eitje en een bak koffie gaan we goed gevuld op weg. Vlakbij het hotel was een grote markthal met vlees, vis, groente en fruit. Blijft altijd leuk om er even overheen te lopen en wat foto's te maken. Hierna met de bus op weg naar een paar Dong-dorpen. Prachtig tussen die lokale bevolking te lopen. Je bent overal welkom en je mag meestal vrijuit fotograferen. Onze chinese gids Wu Zang Ou kennen ze overal en wij zijn de enige toeristen in die dorpen. Er wordt veel aan kunstnijverheid gedaan van weven, batikken, borduren en allerlei speciale technieken met stof. Ook wonen ze hier nog heel primitief en hebben ze weinig staan in de huizen. Maar wel een grote tv en iedereen heeft een mobieltje. Op de terugweg was de weg versperd door een vrachtwagen met pech. Geen chauffeur te bekennen en onze bus kon er niet langs. Omrijden was geen optie want dat kost uren door die bergen. Na tal van pogingen voor en achteruit kwam na een half uur de chauffeur van de vrachtwagen met een luxe wagen aan rijden met een tank benzine. Dat was dus de reden, maar het kostte ons een uur oponthoud. Hierdoor waren we weer laat bij het guesthouse (voor 1 nacht). Snel eten en de wekker voor morgen op half 7. Nu nog even proberen te foto's te uploaden en dan douchen en slapen. Het zijn drukke maar ontzettend leuke dagen. Steeds weer een verrassing wat we onderweg tegen komen en wat prettig is dat het niet allemaal zo strak gepland is. Vandaag hadden we ook nog een jarige in de groep en de reisleiding zorgde voor een grote taart als toetje voor na het eten. Overal wordt aan gedacht....

Lida

Wat een mooie ervaringen, Annie, geniet er maar van, nog veel plezier

Jan en Marianne

Wat fijn om te horen dat de reis goed verloopt. Annie wat goed dat je het voor elkaar hebt gekregen om het verslag en de foto's door te kunnen sturen. Was vorig jaar wel veel moeilijker.
Gelukkig hebben jullie 's morgens toch een ontbijt met brood en koffie. Heerlijk om weer zo te kunnen reizen. Wij genieten een beetje mee.
Hoop dat jullie nog veel moois mogen beleven.

Riet

Weer mooie verhalen. Geniet maar lekker en ook van je cointreautje als slaapmutsje.

john

hoi Annie

mooie reis , veel plezier en wil je ZuWang de hartelijke groeten doen??