anniechina2019.reismee.nl

Van Tindong naar Jiaju

Na een slechte nacht in een muffige kamer met een keihard bed toch om half 7 weer fris en fruitig op. Het ontbijt (Alleen noedelsoep vandaag maar wij hadden zelf nog wat lekkers te eten over) was bij de buren want in ons guesthouse hadden ze niets te eten. Daarna een paar uur de tijd om over de lokale weekmarkt te lopen. Was weer erg leuk en iedereen is vriendelijk als je een foto van ze wilt maken. Vandaag gaan we naar de mooiste rijstterrassen van de provincie Guizhou. Onderweg nog een koffiestop en nu zitten wij in een guesthouse op ons balkon te genieten van dit prachtige uitzicht. Ik zal een paar foto's proberen te uploaden zodat jullie kunnen meegenieten. De meesten zijn gaan wandelen maar een paar uur rust op zo'n mooie plek is wat mij betreft prima. Ons wasje hangt te drogen in het zonnetje en een bakje vers fruit erbij. Wie doet je wat?

Van Kaili naar Rongjiang.

Na 4 nachten in een hotel in Kaili de koffer opnieuw gepakt om verder te trekken door de provincie Guizhou. Maar de start was meteen al goed. We startten bij het Langde Miao dorp waar dagelijks een dansshow wordt gegeven om de lokale cultuur in stand te houden. Wel puur gericht op het toerisme. Een beetje a la buitenmuseum Enkhuizen. Maar leuk om mee te maken en genieten van die prachtige kleding. Na de lunch een lange busrit met af en toe een foto- en koffiestop. Als je over de snelweg gaat kunnen we kilometers maken maar binnendoor halen we zo'n 25 km per uur. Ruim 7 uur savonds kwamen we bij ons hotel aan. Hier blijven we maar 1 nacht. Nog wel even heerlijk gegeten maar daarna weinig tijd om nog iets te doen. Even de foto's van de dag bekijken, douchen en een glaasje (Hollandse cointreau) en dan naar bed.

Vandaag van Rongjiang naar Tingdong. Gelukkig niet zo vroeg weg. Mieke heeft tot nu toe behalve de gebakken rijst en noedelsoep ook brood kunnen regelen en met een gebakken eitje en een bak koffie gaan we goed gevuld op weg. Vlakbij het hotel was een grote markthal met vlees, vis, groente en fruit. Blijft altijd leuk om er even overheen te lopen en wat foto's te maken. Hierna met de bus op weg naar een paar Dong-dorpen. Prachtig tussen die lokale bevolking te lopen. Je bent overal welkom en je mag meestal vrijuit fotograferen. Onze chinese gids Wu Zang Ou kennen ze overal en wij zijn de enige toeristen in die dorpen. Er wordt veel aan kunstnijverheid gedaan van weven, batikken, borduren en allerlei speciale technieken met stof. Ook wonen ze hier nog heel primitief en hebben ze weinig staan in de huizen. Maar wel een grote tv en iedereen heeft een mobieltje. Op de terugweg was de weg versperd door een vrachtwagen met pech. Geen chauffeur te bekennen en onze bus kon er niet langs. Omrijden was geen optie want dat kost uren door die bergen. Na tal van pogingen voor en achteruit kwam na een half uur de chauffeur van de vrachtwagen met een luxe wagen aan rijden met een tank benzine. Dat was dus de reden, maar het kostte ons een uur oponthoud. Hierdoor waren we weer laat bij het guesthouse (voor 1 nacht). Snel eten en de wekker voor morgen op half 7. Nu nog even proberen te foto's te uploaden en dan douchen en slapen. Het zijn drukke maar ontzettend leuke dagen. Steeds weer een verrassing wat we onderweg tegen komen en wat prettig is dat het niet allemaal zo strak gepland is. Vandaag hadden we ook nog een jarige in de groep en de reisleiding zorgde voor een grote taart als toetje voor na het eten. Overal wordt aan gedacht....

Het Sisters Meal festival dag 2

Allereerst even een correctie wat betreft de benaming van het festival. Het is geen Food Sisters maar Sisters Meal festival. Gisteren zijn we naar een kleiner dorp Shidong geweest om daar ook de festiviteiten mee te maken. Het was weer een drukte van belang. Veel Chinese toeristen met enorme lenzen op hun camera. Daar ben ik niks bij met met mijn 24-105 lens. Maar ik ben tevreden met de foto's die ik heb gemaakt. Voordat we in dat dorp aankwamen stopten we bij een rijstveld waarop ze volop aan het oogsten waren. Altijd leuk om te zien. Even verder weer een stop waar een wedstrijd werd gehouden tussen waterbuffels. Welke boer wist zo snel mogelijk met zijn waterbuffel door het rijstterras te komen en weer terug. Een smerige modderpoel waar ik later zelf bijna in belandde. Ik moest over een smalle rivierbedding stappen maar de modderrand brokkelde af en met een been in de drek. Het scheenbeen helemaal kaal gehaald tegen de betonnen rand maar het viel mee. Niks echt kapot. Het begint er zo langzamerhand een beetje bij te horen dat ik languit ga. Na de lunch naar de drakenbootrace. Dat was echt leuk en ik had een mooie strategische plek. Totdat al die Chinezen kwamen met hun camera's. Wat een brutaal ook. Ze duwen en gaan zo voor je neus staan. Wat ook zeer irritant is dat ze constant ons op de foto nemen maar ook samen met ons er op willen. Blond haar is hier niet handig...

In een dorp vlakbij zijn we nog naar een dansfestijn geweest waar de vrouwen, jonge meisjes en kinderen allemaal in prachtige klederdracht een lokale dans opvoerden. Het ging maar door, de ene groep stopte en de volgende ging zo verder. Maar erg warm in de zon dus op een gegeven moment schaduw opgezocht. Even op een terrasje zitten is er hier niet bij. Alleen maar eettentjes en speelgoedkramen voor de kinderen. Het warm eten is overigens erg lekker. Witte rijst met veel groente en heerlijk klaar gemaakt. Smorgens moeten we al aan de noedelsoep maar dat gaat mij echt niet lukken. In het 1e hotel hebben ze voor ons brood met jam gehaald en zelf heb ik genoeg ontbijtkoeken mee. Er is veel lekker fruit te krijgen en in de winkels ook yoghurt dus dat komt wel goed.

Vandaag paaszaterdag zijn we naar een ander Miaodorp geweest (Wengxiang) waar we een demonstratie kregen van het folded embrodery. Mieke, onze reisleidster komt hier al ruim 20 jaar en zij heeft het bij deze mevrouw Lee zelf ook geleerd en geeft nu in Nederland zelf workshops in deze techniek. Allemaal ontzettend fijn handwerk en prachtig om te zien. Ik kende deze techniek nog niet. Ze maken er van alles van (kleding, sierbanden, tasjes wtc.) en verwerken het ook in sieraden. Wel erg mooi maar ook erg kostbaar en daarom nog niets gekocht. ik kom het vast nog eens tegen. Nog een lekkere wandeling door het dorp gemaakt en heerlijk geluncht. Een soort pannenkoek gevuld met bieslook en kruiden. Weer even wat anders als gebakken rijst onder de middag. Na de lunch naar het bullfight geweest, dat ook allemaal georganiseerd wordt wegens het Sisters Meal festival. In een soort arena worden steeds 2 mannelijke waterbuffels tegenover elkaar gezet, die dan een gevecht aangaan. De sterkste wint en gaat door naar de volgende ronde. We hebben 3 ronden gezien maar vanwege de hitte moesten we afhaken. Wat een drukte en zo warm.

Al met al al heel veel gezien en gedaan in die paar dagen en morgen hopelijk een iets rustiger dag. We vertrekken naar ons volgende hotel in Rongjiang. Onderweg bezoeken we een ander Miao dorp met veel kunstnijverheid.

Het Food Sisters festival in Taijing

Na een voorspoedige maar lange reis na 24 uur op onze plaats van bestemming aangekomen. In het vliegtuig niet kunnen slapen dus dat was even afzien. Onze reisleidster Mieke Gorter stond ons met chauffeur en haar Chinese "broertje" keurig op te wachten op het vliegveld en na een rit van ruim 3 uur kwamen we om 18.00 uur aan bij ons hotel in Kaili aan. Even de koffers naar de kamers en op naar het heerlijke Chinese eten. Om 21.00 uur lagen we er in en na een goede nacht ging om half 7 de wekker. Op naar het Food Sisters Meal festival. Wat dit precies inhoudt zoeken jullie maar op op internet maar het zijn de festiviteiten van het Miaovolk. De festiviteiten beginnen met een optocht door de stad en daarna volgen er een paar dagen feest. Wij gingen vandaag dus voor de optocht. Prachtig, al die verschillende klederdrachten. Zie de foto's (Als het lukt met de upload). We hebben een geweldige dag gehad en een bijzondere maar toch wel leuke groep en prachtig weer, heet zelfs. Heel erg verschillende types binnen de groep. Vanavond weer heerlijk gegeten en morgen mogen we uitslapen. We vertrekken pas om 9 uur naar een ander dorp, waar ook dit festival gevierd wordt. Ik houd jullie op de hoogte (Mijn VPN werkt!!!)

Bijna op weg........

Aanstaande dinsdag 16 april vertrek ik samen met mijn reisvriendin Marian Engels voor opnieuw een reis naar China voor in totaal 22 dagen. Vorig jaar hebben we de provincie Yunnan bezocht en hebben we samen met onze reisleider Pieter en nog 3 reisgenoten een 4 weekse trip gemaakt langs de grenzen van Zuid-China. Dit jaar gaan we naar de provincie Guizhou, dat iets hoger ligt en iets meer naar het oosten van het land. Deze reis wordt georganiseerd door een heel enthousiaste dame van ruim 70 jaar, die al heel vaak hier is geweest en ons alle bezienswaardigheden van dit gebied zal laten zien. De groep is dit jaar wel groter, in totaal 15 personen incl. onze Nederlandse en Chinese reisleiders. We komen niet in de toeristische gebieden maar zullen veel bij de lokale bevolking vertoeven. Er is altijd wel een festival of wordt er een ander feest gevierd, waar wij als gasten dan van harte welkom zijn.

Het blijft altijd weer spannend wie er in de groep zitten en hoe de verhoudingen onderling zullen zijn. Jullie horen het zodra ik tijd en gelegenheid heb om iets op dit blog te schrijven en zo mogelijk foto's te plaatsen. Maar of dit in China gaat lukken blijft vooralsnog een vraag want Google en aanverwante programma's (zoals Gmail en Whatsapp) kunnen alleen via een omweg met een VPN verbinding worden gebruikt. China heeft Google geweerd.........en of mijn geinstalleerde VPN goed gaat werken moet ik afwachten.

Groeten Annie

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!