anniechina2019.reismee.nl

Weer thuis

Inmiddels al weer een paar dagen thuis en de tassen uitgepakt. Maar toch nog even mijn blog afmaken voor het totaalplaatje van de reis. In Kaili hebben we de weekmarkt bezocht die heel groot is en waar je werkelijk alles kunt krijgen. Naast de groente, fruit en vleesstalletjes veel benodigdheden op het gebied van de diverse handwerktechnieken. Een waar eldorado voor de liefhebbers hiervan. Maar ook een hele wijk waar je allerlei attributen kunt kopen die met de dood te maken hebben. Nepgeld, versieringen, cadeautjes voor de overledene, doodskleden, noem maar op het is er allemaal te koop. Na de markt hebben we een boottochtje gemaakt op de Chong An Jang rivier in een gammel bootje. Maar behalve dat we een paar keer vast kwamen te zitten op de bodem, is de tocht goed verlopen en was het wel lekker relaxed. Na de lunch bezochten we het Gejiadorp Matang waar weer een andere klederdracht geldt. Deze dames dragen prachtige oranje mutsen met geborduurde kleding met veel "zilver" en oranje beenwarmers. In het dorpje een batikshop bezocht waar de oude techniek nog wordt toegepast en waar uiteraard van alles te koop was. Me maar weer laten verleiden om een (machinaal) geborduurde Mandela te kopen, zal thuis misschien wel ergens in een kast belanden maar daar doe je er goed werk mee en de yuans moeten toch op voordat we naar huis gaan.

Onze laatste dag van deze reis nog goed besteed. Om 9.00 uur uitgecheckt bij ons hotel en het plan was om het museum in Kaili te bezoeken. Maar ook deze bleek wegens renovatie gesloten te zijn. Toch hebben we ons op het plein voor het museum wel vermaakt . Heel veel chinese mannen en vrouwen die op allerlei muziek aan het dansen of gymnastieken waren. Sommigen van de groep deden enthousiast mee en dat vonden ze leuk. Van hieruit nog een bezoek aan "the college". Een enorm scholencomplex waar ruim 1000 leerlingen allerlei opleidingen volgen om onder andere het culturele erfgoed in stand te houden. De overheid hecht hier ook veel belang aan en stopt er veel geld in. Maar ook allerlei andere opleidingen kunnen er gevolgd worden, zo zaten wij te praten met studenten die de opleiding voor tandarts en verpleging volgden. Bovendien zijn ze allemaal intern daar en komen ze uit heel zuid China vandaan. In het gebouw heeft Miss Yang een prachtige collectie van de meeste klederdrachten uit Guizhou van de Miao en de Dong verzameld. Erg mooi. De lunch werd in de mensa gebruikt van de school en hier hadden we veel belangstelling van de studenten. Er werden allerlei vragen gesteld en er moesten enquêtes worden ingevuld. Daarna een tocht van ruim 3 uur met de bus richting het vliegveld van Guiyang, waar we in het hotel van het vliegveld onze laatste overnachting hadden.

Ondertussen gingen er in de bus drie enveloppes voor de fooien rond voor Wu, Mieke en onze chauffeur Jiang. Dik verdiend alle 3. Ze hebben voor een prachtige reis gezorgd door een nog niet door toeristen ontdekte provincie Guizhou. Tijdens het afscheidsdiner in een leuke locatie vlakbij het hotel werden de enveloppen overhandigd en over en weer dankwoorden uitgesproken. Op tijd naar bed en de wekker op 04.45 uur want we moesten om 05.30 op het vliegveld zijn. Geen oponthoud bij de douane en Mieke had al snel een aparte balie voor ons geregeld waar we in konden checken en de koffers konden achter laten.

Vanuit Guiyang een binnenlandse vlucht naar Guangzhou en van hieruit met een KLM 737 naar Amsterdam. We hadden goede plaatsen in het vliegtuig en ondanks dat de vlucht bijna 12 uur duurde heb ik me niet verveeld, 4 films gekeken en af en toe even een kort dutje. Maar wel een hele lange en vermoeiende dag. Op Schiphol afscheid genomen van de groep en met de trein naar Hoogkarspel waar Sharon en Lola me stonden op te wachten. Samen nog even koffie gedronken en daarna snel naar bed. Inmiddels ook volop aan het hoesten en proesten en de voorraad paracetamols was snel op. Ik kan terugkijken op een prachtige reis, een hele belevenis weer rijker.

john

mooie afsluiter van een prachtige reis?

Lida

En dan is de cirkel weer rond en slaap je weer in je eigen bedje! Super bedankt voor al je verhalen, ik heb er van genoten! Succes met ‘aarden’ ?