anniechina2019.reismee.nl

Vanuit Kaili Miao dorpjes bezocht

Vandaag de 2e jarige binnen onze groep. Na Gerda is het nu de beurt aan Fred. Dus bij het ontbijt al het "Lang zal ie leven" gezongen en gefeliciteerd. Vanmorgen eindelijk weer eens een boterham als ontbijt gehad. In dit hotel in Kaili wordt dat speciaal voor ons ingeslagen en samen met een pot koffie en potje jam voor ons klaar gezet. Maar sommigen zijn inmiddels zo gewend aan de noedelsoep als ontbijt dat ze niet anders meer willen. Om 9.00 kwam onze chauffeur Yang die zelf in Kaili woont voorrijden met de bus en reden we eerst naar een Miao dorp waar de wekelijkse lokale markt werd gehouden. Prachtig, je kunt er werkelijk van alles kopen. En als je een nieuw gebit nodig hebt is dat ook geen probleem, de tandarts is met een kraam met implantaten aanwezig met een stalletje. Ook de kapper zit op straat te knippen tussen alle etenswaren en vleeskramen in. Na deze markt reden we naar Shigiao waar we eerst een wandeling gemaakt hebbeb door een dorpje en over de aparte brug eindigden. Van hieruit zijn we naar de grotten gelopen waar met de hand weer geschept papier gemaakt wordt. Het is wel wat professioneler dan het proces wat we eerder hebben gezien, sommige handelingen worden machinaal uitgrvoerd en hier werd het papier daarna ook gedroogd met behulp van droogovens. Het materiaal is hetzelfde: de binnenkant van de bast van de moerbeiboom en het lijm wordt gemaakt van de wortels van de kiwiplant. Dit dorp heeft het papierscheppen als de voornaamste bron van inkomen. Het papier is onder andere zeer geschikt om te beschilderen en voor kalligrafie. Het gaat ook de hele wereld over naar beroemde kunstenaars. In de winkeltjes kun je allerlei boekjes, tasjes, boekenleggers en nog veel meer kopen die van dit papier zijn gemaakt. Thuis kun je dit in de wereldwinkel halen. Ook de lunch werd in dit dorp genoten waarna we naar het dorp Guingman zijn gereden waar we met rijstebrandewijn werden ontvangen door een dame in prachtige klederdracht. Zij gaf een demonstratie op een weefgetouw, zowel buiten als boven op de zolder waar ze ook haar spullen tracht te verkopen. Erg mooi, maar ik zou niet weten wat ik er thuis mee moet doen. Dus niks gekocht.

Inmiddels schoot de dag al weer aardig op en reden we terug naar het hotel. Lekker even een paar uur niets moeten. Mijn reisblog bijgewerkt want liep inmiddels 2 dagen achter maar ben nu weer bij. Om 19.00 uur naar hetzelfde restaurant van gisteren waar weer heerlijk voor ons gekookt werd. Vanwege de verjaardag van Fred hadden we taart als toetje met een glaasje rijstebrandewijn. De taart zag er prachtig uit en Wu Zeng Ou wist hem prima in stukken te snijden. Zo hadden we weer een hele leuke dag. Nog 2 dagen te gaan en dan zit het er op. Maar zo ver is het nog niet.

Riet

Genoten van je blog , morgen weer naar huis ik wens je een goede reis en welkom thuis