anniechina2019.reismee.nl

Van Nanshao naar Kaili.

Vandaag een enerverende dag. Om 5 uur in de morgen schrok ik wakker van het vuurwerk.ik dacht nog: welke idioot doet zoiets. Later werd het duidelijk. Om 7 uur hoorden we muziek en vuurwerk en ik zou net onder de douche stappen, toen Marian me riep om snel te komen. Er kwam een begrafenisstoet aan. De vrouwen voorop, daarna de mannen, daarna de overledene met versierde kist die werd gedragen door mannen met lange bamboestokken. Daarna een witte auto met laadbak waarin alle cadeaus die hij nodig heeft in het hiernamaals. De weduwe met haar kinderen loopt achter de auto met cadeaus. Daarna een witte auto met mannen erop die overal vuurwerk afsteken, duizendklappers en vuurpijlen. De mannen gaan mee om te begraven, de vrouwen keren aan het einde van het dorp terug. Zeer bijzonder allemaal. De begrafenisstoetbwas nog niet weg of de slager zette op het kruispunt een kar neer met daarop een half geslacht varken. Het duurde niet lang voordat de eerste klanten kwamen en de eerste nam meteen de 2 poten mee. Eigenlijk geen tijd voor de douche want er is zoveel te doen daar op straat. Maar moet ook gebeuren.

Om 9 uur vertrokken we en volgens het programma zouden we naar Jianhe gaan. Maar we waren een klein uur onderweg en hadden net een korte fotostops gemaakt toen de weg geblokkeerd bleek te zijn. Van de andere kant kwam een vrachtwagen, veel te zwaar beladen en die was in een kuil van de weg gezakt waar ie niet meer uit bleek te kunnen. Na een uur wachten besloot onze reisleider Wu Zeng Ou en de chauffeur om om te keren en via de reeds afgelegde route terug te gaan naar waar we vandaan kwamen. Inmiddels 3 uur onderweg en terug bij af. Het gevolg was dat het hele programma en route omgegooid moest worden. Ons guesthouse waar we zouden overnachten werd afgebeld evenals de kliniek die we zouden bezoeken onderweg. Het grootste probleem bleek om een nieuwe overnachtingsplek met 10 kamers te vinden. Uiteindelijk werd uitgeweken naar Kaili, een grote stad waar we ook de eerste 4 nachten hebben vertoefd. Maar een mooi hotel met westerse wc's en alles superschoon. We moesten dus opnieuw over die hele slechte weg met een gangetje van gemiddeld nog geen 15 km per uur. En veel tijd voor stops was er niet meer, we waren al veel tijd kwijt. De lunch bestond vandaag uit fruit, rijstencrackers, cupasoup en koffie of thee, dus geen gebakken rijst. We gebruikten die in een heel klein dorpje op de "wind en regenbrug". Ieder dorp heeft zo'n brug en net is een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking. Na een paar plasstops kwamen we in het dorp Ang Ying waar veel auto's stonden en er feest werd gevierd. Het bleek een bruiloft te zijn, een pas getrouwd stel vierde het feest voor het hele dorp in het huis van haar ouders. Er was denk ik zo'n 400 a 500 mensen, die allemaal zaten te eten en te drinken op straat. Wij werden hartelijk ontvangen en mochten zo mee eten, wat we uiteraard niet deden. Maar we hebben wel alle cadeautjes van het bruidspaar bekeken. Je weet niet wat je ziet wat ze allemaal krijgen. Bijvoorbeeld 9 dekbedden en voor zowel de jongen als het meisje zo'n 20 paar pantoffels. Uiteraard nog veel meer, maar kijk maar even naar de fotosn die ik gisteren heb geplaatst. Een geweldige ervaring weer en het thema "vrolijkheid " wat we voor deze dag bedacht hadden moet voor niemand een probleem zijn geweest. Ruim 19.00 uur kwamen we aan in Kaili en hebben daarna alleen nog wat gegeten en zijn weer op tijd gaan slap3n. Oordoppen in want er is iedere avond karaoke aan de voorkant van ons hotel.

Els van der Zee

Weer met veel genoegen gelezen, dank!

Hermien

Wat een avonturen weer.

Gerda

Wat schrijf je dit ongelooflijk leuk! Ik geniet van je blog, terwijl ik zelf de reis meemaak. En dan ook nog die prachtige foto's. Petje af.