anniechina2019.reismee.nl

Van Di Men naar Zhaihao naar Leli

Gisteren regende het nog steeds pijpenstelen toen we uit bed kwamen en het was koud. Maar de berichten waren positief. Tegen 1p.00 uur zou het droog worden en later op de dag zou de zon er door komen. Het proces van papierscheppen werd nu verplaatst naar een plek onder het huis (huizen staan allemaal op houten of betonnen palen en de ruimte daaronder wordt gebruikt voor opslag van van alles). De demonstratie werd gegeven door de 2 oma's van de eigenaresse an het guesthouse. Het is een enorme klus voordat je een vel papier va ongeveer 1 meter bij 1 meter hebt. De vezels voor het papier komen van de moerbeiboom. Die worden eerst 8 uur lang gekookt in water en dan worden die met een soort knuppel stuk geslagen. Dan wordt er een soort lijm gemaakt van de wortels van de kiwiplant en als dat dik genoeg is wordt dat met water tot een pap vermengd in een emmer. Dan hebben ze een houten raamwerk met horrenkaas erin en daar wordt dat mengsel bakje voor bakje overheen gegoten en gelijkmatig verdeeld. Het vocht loopt eruit en de vezels plus lijm blijven in het raamwerk achter. Daarna moet dat een dag drogen in de zon en heb je 1 vel papier. Ik heb een hele serie foto's gemaakt maar met mijn mobiel en die heeft het inmiddels begeven, dus die foto's kan ik nu niet plaatsen. Maar zeer interessant en we hebben bijna allemaal wat vellen gekocht voor 10 yuan per vel. Waar hebben we het over.... Misschien gaan we later dit jaar een workshop bij Mieke volgen om shuba's te maken. Wie wil weten wat dat zijn moet maar even gaan kijken op de website van Mieke Gorter, onze reisleidster.

Na die demonstratie werd het droog en hebben we een prachtige wandeling gemaakt over smalle paadjes naar het naast gelegen dorp. De temperatuur steeg en de jas kon uit. Bij die aktie viel mijn telefoon uit mijn zak en in eerste instantie leek er niets aan de hand. Achteraf bleek dat anders uit te pakken. Hij is kapot en die kan ik niet meer gebruiken. Dikke pech helaas.... gelukkig heb ik mijn tablet ook mee en kan ik mail en Google gebruiken maar geen Whatsapp meer. Het was weer een bijzonder dorp. Onder de houten huisjes staan overal doodskisten. Die staan er dus al jaren voor het geval iemand overlijdt. Heel raar idee. Na de mooie wandeling nog geluncht in ons guesthouse waarna we later op de middag naar onze volgende bestemming reden. De weg was voor het grote deel slecht begaanbaar waardoor het een lange busrit werd. Nog 1 stop in een Dongdorp en hier en daar nog een fotostop en zo kwamen we pas om 19.00 uur in Zhaihao aan. Het was een zeer matig hostel met beneden een restaurant. De groep werd over 2 gebouwen verdeeld en we hebben nog wel samen gegeten en daarna had iedereen het wel gehad. Weer keiharde bedden en nog snip verkouden dus een zeer matige nacht.

1 mei: de grote vakantie is begonnen in China. We zien voor het eerst ook jongelui in die dorpen, die komen thuis uit school. Vanmorgen de eerste zieken in de groep. Zo vertrokken we met 2 mensen minder naar een Dongdorp in de buurt om daar weer een wandeling te maken. Ieder dorp is weer anders en dat is steeds zo verrassend. Binnen de Dong tak blijken alleen al 40 verschillende soorten mensen te zijn met steeds weer andere kleding en haardracht. De huizen zijn wel identiek, alhoewel er ook veel houten huizen verdwijnen en vervangen worden door stenen hoogbouw. Wu had nog een dame uit het dorp weten te strikken die in originele klederdracht met muziekinstrument een optreden kwam verzorgen. Was erg leuk en nu konden we de handgemaakte kleding en sieraden van heel dichtbij bekijken. Na de wandeling hebben we de 2 zieken weer opgepikt en zijn we naar het dorp Wugong gereden waar we aan de rivier hebben gepicknickt. Het is inmiddels weer 26 graden en felle zon dus het was oppassen dat we niet verbranden. Na de lunch nog naar 2 dorpen geweest, ook weer erg leuk maar gelukkig waren we vandaag ook een keer op tijd in ons volgende hotel. Samen met Gerda en Carla zijn we nog even wezen shoppen voor een t-shirt voor Gerda, wat hier niet echt mee valt. XXL is hier ongeveer maat L bij ons en in de dorpen zijn weinig kledingwinkels te vinden maar uiteindelijk heeft ze toch een shirt kunnen vinden. Net als terrasjes, dat kennen ze hier ook niet. Dus zijn we al om 18.00 uur naar het restaurant gegaan waar we om 19.00 uur moesten eten en hebben 4 stoelen buiten gezet en zaten we toch mooi aan een biertje. We hadden wel veel bekijks. Het eten was weer heerlijk en morgen vertrekken naar Nanshao.

Els van der Zee

Hartelijk dank, Annie, jullie maken werkelijk een uitzonderlijk veelzijdige reis!

Ingrid

Uitgebreid kunnen lezen wat jullie allemaal zien. Erg leuk om zo " mee te lopen".

Ria

Mooi verhaal Antje. Geen terrasjes dat is wel erg zuinig. Dikke kus

Ank

Hoi Annie, wat heb je weer een mooie verhalen. Mooie foto’s vooral de dames in klederdracht. Zeer kleurrijk. Wat jammer dat je mobiel stuk is, daar Kun je eigenlijk niet van buiten. Ga nog de laatste dagen van je vakantie lekker genieten en beterschap met je verkoudheid. We wachten weer op het volgende verslag Annie. Nog veel plezier.
Groeten ook van Clemens.?

Josefien

Wat een belevenissen, Annie! Geniet nog van het laatste stuk en kom gezond en wel weer terug! X