anniechina2019.reismee.nl

Van Jiahu naar Zhaoxing

Op ons balkon boven de rijstterrassen was een unieke plek om te fotograferen. We hebben ons ook heerlijk uitgeleefd en zijn het dorp niet meer in geweest voor een wandeling. Omdat iedereen het zo'n unieke plek vond en het jammer was dat we hier maar 1 nacht mochten blijven kwam de reisleing op het goede idee het programma om te gooien en een extra nacht te boeken. Wij allemaal blij natuurlijk. Met het mooie avondlicht nog een paar prachtige opnames kunnen maken. Daarna weer lekker gegeten en op tijd in bed. De wekker op 6 uur gezet om de opkomende zo'n boven de rijstterrassen te kunnen fotograferen. Maar dat viel een beetje tegen, er hing een nevel boven het dal. Marian is het bed weer in gegaan en ik heb op dat ene goede moment gewacht dat de zon er door kwam. En ja hoor om 7.10 uur was ie er. Prachtig gezicht.

Na het ontbijt met de bus naar een paar Dong-dorpen toe en daar gewandeld en bij de lokale bevolking een demonstratie gehad van het stoken van rijstebrandewijn. Uiteraard ook geproefd en deze was erg lekker. Dus een halve liter mee als toetje na het eten. We waren tegen half 4 terug bij ons guesthouse en ons weer genesteld op het balkon. Het is erg warm, alle dagen zo'n 25 tot 30 graden en dan flink aan de wandel en zo is toch wel vermoeiend. We zijn een uur languit gegaan en heerlijk dutje gedaan. Zo konden we fris aan het avondmaal verschijnen. Het was de hele week al voorspeld maar het kwam niet. Maar nu brak toch een hevig onweer los. Plensbuien en weerlichten en even later was de stroom overal weg gevallen. Ik zat op het balkon om mijn reisverslag bij te werken en aangezien ik daar WiFi voor nodig heb was ik mijn hele verhaal kwijt. De stroom kwam niet meer terug en ruim een uur typwerk ging verloren. Het was gelijk overal stil en zo lagen we al om 10.00 uur in bed. Ook wel weer eens goed voor ons. Het zijn vermoeiende dagen,

Vänmorgen was er nog steeds geen stroom, dus geen koffie en noedelsoep voor de liefhebbers. Het hele gebied zat zonder stroom en op plaatsen waar wij al geweest zijn waren de wegen overstroomd. De maag werd nu gevuld met een paar koeken en een glaasje sinas. Wij hadden nog een yoghurtje waar iedereen met jaloerse blikken naar keek. Vandaag naar een volgende bestemming gereden en onderweg weer door een paar hele leuke dorpen gewandeld. De bus zet ons dan af en we lopen een paar kilometer door zo'n dorp en dan worden we een stuk verder weer opgepikt. Het is echt genieten en we zien zoveel moois. We zitten nu op de 4e verdieping van een guesthouse en hebben weer een balkon. Dus weer een hele mooie stek. Maar veel tijd om daar te zitten hebben we nog niet gehad want nadat we aankwamen hadden we 25 minuten de tijd om ons op te frissen, daarna eten en naar een optreden met muziek, dans etc, door de lokale bevolking. Het verhaal konden we niet helemaal volgen maar toch was het prachtig. Nu is het ook weer bedtijd. Marian ligt al een uur te slapen en ik ben nog druk met dit verslag. Zo nog even foto's uploaden en hopen dat het lukt. Morgenochtend een flinke wandeling en SMiddags kunnen we ons zelf prima vermaken denk ik in deze stad. Er zijn veel winkeltjes dus dat wordt shoppen.......