anniechina2019.reismee.nl

Het Sisters Meal festival dag 2

Allereerst even een correctie wat betreft de benaming van het festival. Het is geen Food Sisters maar Sisters Meal festival. Gisteren zijn we naar een kleiner dorp Shidong geweest om daar ook de festiviteiten mee te maken. Het was weer een drukte van belang. Veel Chinese toeristen met enorme lenzen op hun camera. Daar ben ik niks bij met met mijn 24-105 lens. Maar ik ben tevreden met de foto's die ik heb gemaakt. Voordat we in dat dorp aankwamen stopten we bij een rijstveld waarop ze volop aan het oogsten waren. Altijd leuk om te zien. Even verder weer een stop waar een wedstrijd werd gehouden tussen waterbuffels. Welke boer wist zo snel mogelijk met zijn waterbuffel door het rijstterras te komen en weer terug. Een smerige modderpoel waar ik later zelf bijna in belandde. Ik moest over een smalle rivierbedding stappen maar de modderrand brokkelde af en met een been in de drek. Het scheenbeen helemaal kaal gehaald tegen de betonnen rand maar het viel mee. Niks echt kapot. Het begint er zo langzamerhand een beetje bij te horen dat ik languit ga. Na de lunch naar de drakenbootrace. Dat was echt leuk en ik had een mooie strategische plek. Totdat al die Chinezen kwamen met hun camera's. Wat een brutaal ook. Ze duwen en gaan zo voor je neus staan. Wat ook zeer irritant is dat ze constant ons op de foto nemen maar ook samen met ons er op willen. Blond haar is hier niet handig...

In een dorp vlakbij zijn we nog naar een dansfestijn geweest waar de vrouwen, jonge meisjes en kinderen allemaal in prachtige klederdracht een lokale dans opvoerden. Het ging maar door, de ene groep stopte en de volgende ging zo verder. Maar erg warm in de zon dus op een gegeven moment schaduw opgezocht. Even op een terrasje zitten is er hier niet bij. Alleen maar eettentjes en speelgoedkramen voor de kinderen. Het warm eten is overigens erg lekker. Witte rijst met veel groente en heerlijk klaar gemaakt. Smorgens moeten we al aan de noedelsoep maar dat gaat mij echt niet lukken. In het 1e hotel hebben ze voor ons brood met jam gehaald en zelf heb ik genoeg ontbijtkoeken mee. Er is veel lekker fruit te krijgen en in de winkels ook yoghurt dus dat komt wel goed.

Vandaag paaszaterdag zijn we naar een ander Miaodorp geweest (Wengxiang) waar we een demonstratie kregen van het folded embrodery. Mieke, onze reisleidster komt hier al ruim 20 jaar en zij heeft het bij deze mevrouw Lee zelf ook geleerd en geeft nu in Nederland zelf workshops in deze techniek. Allemaal ontzettend fijn handwerk en prachtig om te zien. Ik kende deze techniek nog niet. Ze maken er van alles van (kleding, sierbanden, tasjes wtc.) en verwerken het ook in sieraden. Wel erg mooi maar ook erg kostbaar en daarom nog niets gekocht. ik kom het vast nog eens tegen. Nog een lekkere wandeling door het dorp gemaakt en heerlijk geluncht. Een soort pannenkoek gevuld met bieslook en kruiden. Weer even wat anders als gebakken rijst onder de middag. Na de lunch naar het bullfight geweest, dat ook allemaal georganiseerd wordt wegens het Sisters Meal festival. In een soort arena worden steeds 2 mannelijke waterbuffels tegenover elkaar gezet, die dan een gevecht aangaan. De sterkste wint en gaat door naar de volgende ronde. We hebben 3 ronden gezien maar vanwege de hitte moesten we afhaken. Wat een drukte en zo warm.

Al met al al heel veel gezien en gedaan in die paar dagen en morgen hopelijk een iets rustiger dag. We vertrekken naar ons volgende hotel in Rongjiang. Onderweg bezoeken we een ander Miao dorp met veel kunstnijverheid.

Ben

Mooi verhaal weer Annie, Doe voorzichtig en geniet er van

Clemens en Ank

Hoi Annie, zo te lezen genieten jullie heel erg. Wat mooi dat jullie zon festival mee kunnen maken want.dat is toch wel heel bijzonder.Had je donderdag al een bericht gestuurd maar zie hem niet bij je berichten staan. Hoop dat deze wel door komt.Geniet en denk om de zon blondje .

Riet

Mooie verhalen en al veel gezien en meegemaakt. Doe voorzichtig . B,ijf je volgen.
Gisteren paas jeu de boules gehad erg gezellig en goed voor elkaar. En ook nog 20 graden .

Marian

je maakt weer prachtige dingen mee Annie ben benieuwd ook naar het borduurwerk mogelijk ontdek je een nieuwe hobby. Mooie foto's ook. Zaterdag in Medemblik gekaart en je raad het nooit maar zowat 51% gehaald. Het was een prachtige dag in de zon zoals het hele paasweekend. komende dagen wordt het minder dus Koningsdag wordt in de Dars gevierd wat natuurlijk erg jammer is.
Geniet en doe je wat voorzichtiger? groetjes ook van Sjaak